Standardy małoletnich
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W SZKOLE PODSTAWOWEJ
NR 3 IM. BOHATERÓW MONTE CASSINO W ZABRZU
PODSTAWOWE AKTY PRAWNE POLITYKI OCHRONY DZIECI, NA KTÓRYCH
OPARTE SĄ STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W SZKOLE
PODSTAWOWEJ NR 3 IM. BOHATERÓW MONTE CASSINO W ZABRZU
• Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.),
• Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483
z późn. zm.),
• Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.
1359),
• Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz
niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606),
• Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle
seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.),
• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r.
poz. 1249),
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.),
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz.
1375 z późn. zm.),
• Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.)
-art. 23 i 24,
• Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz.
1550 z późn. zm.),
I
PODSTAWOWE TERMINY UŻYWANE W DOKUMENCIE STANDARDY
OCHRONY MAŁOLETNICH W W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 3 IM.
BOHATERÓW MONTE CASSINO W ZABRZU
1. Dyrektorem Szkoły jest osoba pełniąca funkcję Dyrektora w Szkoły Podstawowej
nr 3 im. Bohaterów Monte Cassino w Zabrzu.
2. Przez Szkołę należy rozumieć Szkołę Podstawową nr 3 im. Bohaterów Monte Cassino w
Zabrzu.
3. Partnerem współpracującym ze szkołą są osoby wykonujące zadania zlecone na terenie
Szkoły na mocy odrębnych przepisów (np. pielęgniarka, fotograf i inne osoby)
4. Personelem, Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy
cywilnoprawnej ,a także wolontariusz i stażysta.
5.Małoletnim dzieckiem/uczniem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia
uczęszczająca do Szkoły Podstawowej nr 3 im. Bohaterów Monte Cassino w Zabrzu.
6. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego
rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic
zastępczy.
7. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak
w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców
o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
8. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu
karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki, lub
zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
9. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony
przez Dyrektora placówki członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją Polityki
ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.
10. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
11.Osoba najbliższa małoletniemu – należy przez to rozumieć osobę wstępną: matkę, ojca,
babcię, dziadka; rodzeństwo: siostrę, brata, w tym rodzeństwo przyrodnie, a także inne osoby
pozostające we wspólnym gospodarstwie, a w przypadku jej braku– osobę pełnoletnią
wskazaną przez małoletniego.
12.Przemoc fizyczna– należy przez to rozumieć każde intencjonalne działanie sprawcy,
mające na celu przekroczenie granicy ciała małoletniego, np. bicie, popychanie, szarpanie,
itp.
13. Przemoc seksualna – należy przez to rozumieć zaangażowanie małoletniego w
aktywność seksualną, której nie jest on lub ona w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią
świadomej zgody, naruszającą prawo i obyczaje danego społeczeństwa.
14. Przemoc psychiczna – należy przez to rozumieć powtarzający się wzorzec zachowań
opiekuna lub skrajnie drastyczne wydarzenie (lub wydarzenia), które powodują u
małoletniego poczucie, że jest nic niewarte, złe, niekochane, niechciane, zagrożone i że jego
osoba ma jakąkolwiek wartość jedynie wtedy, gdy zaspokaja potrzeby innych.
15.Zaniechanie– należy przez to rozumieć chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie
podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych przez osoby zobowiązane do opieki, troski i
ochrony zdrowia i/lub nierespektowanie podstawowych praw, powodujące zaburzenia jego
zdrowia i/lub trudności w rozwoju.
16. Przemoc domowa– należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się
umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny, a
także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności
narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność,
nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu
fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób
dotkniętych przemocą.
17. Osoba stosująca przemoc domową – należy przez to rozumieć pełnoletniego, który
dopuszcza się przemocy domowej.
18. Świadek przemocy domowej – należy przez to rozumieć osobę, która posiada wiedzę na
temat stosowania przemocy domowej lub widziała akt przemocy domowej.
II
ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECI
Pracownicy Szkoły posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają
uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich. Takie jak:
1. uczeń jest często brudny, nieprzyjemnie pachnie,
2. uczeń kradnie jedzenie, pieniądze itp.,
3. uczeń żebrze - uczeń jest głodny,
4. uczeń nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej, szczepień, okularów itp.,
5. uczeń nie ma przyborów szkolnych, odzieży i butów dostosowanych do warunków
atmosferycznych,
6. uczeń ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno
jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia,
7. podawane przez ucznia wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne,
niemożliwe, niespójne itp., uczeń często je zmienia,
8. pojawia się niechęć do lekcji wychowania fizycznego - uczeń nadmiernie zakrywa ciało,
niestosownie do sytuacji i pogody,
9. boi się rodzica lub opiekuna, boi się przed powrotem do domu,
10. uczeń wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła,
11. uczeń cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości
itp.,
12. uczeń jest bierny, wycofany, uległy, przestraszony, depresyjny itp. lub zachowuje się
agresywnie, buntuje się, samo okalecza się itp.,
13. uczeń osiąga słabsze wyniki w nauce w stosunku do swoich możliwości,
14. uczeń ucieka w świat wirtualny (gry komputerowe, Internet),
15. używa środków psychoaktywnych,
16. nadmiernie szuka kontaktu z dorosłym (tzw. „lepkość” małoletniego),
17. w pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu ucznia zaczynają dominować
elementy/motywy seksualne,
18. uczeń jest rozbudzony seksualnie niestosownie do sytuacji i wieku,
19. uczeń ucieka z domu,
20. nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania ucznia,
21. uczeń mówi o przemocy.
Jeżeli z objawami u ucznia współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów,
to podejrzenie, że uczeń jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące
zachowania rodziców to:
1. rodzic (opiekun) podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień
przyczyn obrażeń ucznia,
2. rodzic (opiekun) odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem
ucznia,
3. rodzic (opiekun) mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje
ucznia (np.: używając określeń takich jak „idiota”, „gnojek”, „gówniarz”),
4. rodzic (opiekun) poddaje małoletniego surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub zbyt
pobłażliwy lub odrzuca małoletniego,
5. rodzic (opiekun) nie interesuje się losem i problemami małoletniego,
6. rodzic (opiekun) często nie potrafi podać miejsca, w którym aktualnie przebywa małoletni,
7. rodzic (opiekun) jest apatyczny, pogrążony w depresji,
8. rodzic (opiekun) zachowuje się agresywnie,
9. rodzic (opiekun) ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do
sytuacji, wypowiada się niespójnie,
10. rodzic (opiekun) nie ma świadomości lub neguje potrzeby małoletniego,
11. rodzic (opiekun) faworyzuje jedno z rodzeństwa,
12. rodzic (opiekun) przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym lub werbalnym,
13. rodzic (opiekun) nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.
W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy Szkoły podejmują rozmowę
z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do
szukania stosownej pomocy.
III
ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PRACOWNIKÓW/
WSPÓŁPRACOWNIKÓW/WOLONTARIUSZY/STAŻYSTÓW
1. Dyrektor Szkoły, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem
osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem
uczniów lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby
są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do
których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu
małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr.
2. Dyrektor Szkoły uzyskuje informacje z Rejestru z dostępem ograniczonym za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości.
W pierwszej kolejności należy założyć konto w systemie teleinformatycznym. Konto podlega
aktywacji dokonywanej przez Biuro Informacji.
3. Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania
wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie
w Rejestr, jest ogólnodostępny - nie wymaga zakładania konta.
4. Informacje zwrotne otrzymane z systemu teleinformatycznego Dyrektor drukuje i składa
do części akt osobowych, związanych z nawiązaniem stosunku pracy. To samo dotyczy
rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków
czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego
poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestr. Przy czym w przypadku tego
drugiego Rejestru wystarczy wydrukować stronę internetową, na której widnieje komunikat,
że dana osoba nie figuruje w rejestrze.
5. Dyrektor od kandydata pobiera informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności.
6. W przypadku kandydata, który posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien
przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem,
uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariatu związanej z kontaktami
z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje
wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów.
7. Dyrektor pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż
Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem
odpowiedzialności karnej.
8. W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności
nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas
kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz
z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego
orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma
obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy,
stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania
wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją,
wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym,
uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad
nimi.
9. Pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści:
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywego oświadczenia.
IV.
ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY UCZNIEM A PERSONELEM SZKOŁY
Podstawową zasadą wszystkich podejmowanych czynności przez personel szkoły jest
działanie dla dobra ucznia i w jego interesie. Personel traktuje ucznia z szacunkiem oraz
uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec
ucznia w jakiejkolwiek formie.
Pracownik Szkoły zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami
i każdorazowego rozważenia czy jego słowa, działanie lub reakcja wobec ucznia są adekwatne
do sytuacji, bezpieczne i uzasadnione.
Zasady bezpiecznych relacji personelu z uczniami obowiązują wszystkich pracowników,
stażystów i wolontariuszy.
Zaakceptowanie i znajomość zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego
wzór stanowi załącznik do niniejszych Standardów.
Komunikacja z dziećmi
1. W komunikacji z dziećmi należy zachowywać cierpliwość i szacunek.
2. Personel powinien uważnie słuchać dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich
wieku i danej sytuacji.
3. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno krzyczeć na
dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
4. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób
nieuprawnionych,
w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji
rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
5. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, informujemy je o tym i staramy się brać pod uwagę
jego oczekiwania.
6. Należy szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady
poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe.
7. Jeżeli zachodzi taka konieczność rozmowy indywidualne z dzieckiem mogą odbywać się
przy uchylonych drzwiach lub w obecności innego pracownika.
8. Niedopuszczalne jest używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych
uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz
wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie,
przymuszanie, groźby).
Działania z dziećmi
1. Należy doceniać i szanować wkład dzieci w podejmowane działania, uczniowie powinni
być równo traktowani bez względu na ich płeć, orientację seksualną,
sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i
światopogląd.
2. Nie należy faworyzować dzieci.
3. Nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych
ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne
komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych
bez względu na ich formę.
4. Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie)
dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia
wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i
nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
5. Nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych
substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
6. Nie wolno przyjmować pieniędzy ani drogich prezentów od dziecka, ani jego
rodziców/opiekunów. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku
szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
7. Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub
rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować
innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź
czerpanie korzyści majątkowych i innych.
8. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika
lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrekcji.
Kontakt fizyczny z dziećmi
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje,
w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego
kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek
dziecka, niepełnosprawność, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny.
Dopuszcza się profesjonalne przytrzymanie dziecka na zasadach holdingu w sytuacjach, gdy
w żaden innych sposób nie można powstrzymać ucznia od zachowań agresywnych lub
autoagresywnych. Tego typu działania zawsze są ostatecznością po wyczerpaniu wszelkich
innych metod zapewniających bezpieczeństwo dzieciom i muszą być w każdym przypadku
uzasadnione. W większości przypadków działania takie będą dotyczyć tylko i wyłącznie
uczniów z orzeczoną niepełnosprawnością.
Stosując kontakt fizyczny pracownik zawsze musi obserwować reakcje ucznia i dostosowywać
swoje działania do tej reakcji. W przypadku zauważenia dyskomfortu u dziecka należy
natychmiast odstąpić od kontaktu ( nie dotyczy powyższej sytuacji z zastosowaniem holdingu
dla bezpieczeństwa)
1. Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności
fizycznej dziecka.
2.Nigdy nie wolno dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub
niestosowny.
3. Nie należy stosować takich aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy
brutalne zabawy fizyczne chyba, że jest to formą pracy korekcyjnej, rehabilitacyjnej,
rewalidacyjnej lub elementem programu wychowania fizycznego. Do tego typu działań
dziecko i rodzic powinni wyrazić zgodę.
4. Należy zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia
i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą
czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych
fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach należy reagować z wyczuciem,
możliwe jest też skorzystanie z porady specjalisty dotyczącej tej konkretnej sytuacji,
5. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. W przypadku bycia świadkiem
jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub
dzieci, należy poinformować o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie
z obowiązującą procedurą interwencji.
6. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka,
należy unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza
pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu czy korzystaniu z toalety.
Należy dążyć do tego , aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała
inna osoba z pracowników szkoły. Ponadto dopuszczalna jest :
• pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, jeśli typ
niepełnosprawności tego wymaga, a uczeń i jego opiekun wyrazi zgodę,
• pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w spożywaniu posiłków,
• pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w poruszaniu się po szkole.
7. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie
z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.
Kontakty poza godzinami pracy
Kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów
edukacyjnych lub wychowawczych.
1.Nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi celowo
poza godzinami pracy.
2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub
opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy, dziennik
elektroniczny).
3. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, należy
poinformować o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na
taki kontakt.
4. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci
są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji
dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
Bezpieczeństwo online
1. Nie wolno nawiązywać kontaktów z uczniami i uczennicami poprzez przyjmowanie bądź
wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
2. W trakcie lekcji osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone.
3. Pracownik powinien mieć świadomość, że treści publikowane przez niego w mediach
społecznościowych oraz jego aktywność internetowa może być śledzona i oceniana przez
postronne osoby, w tym uczniów i ich opiekunów.
V.
PROCEDURY INTERWENCJI W PRZYPADKU PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA
W przypadku powzięcia przez członka personelu placówki podejrzenia, że dziecko jest
krzywdzone, ma on obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej
informacji Dyrektorowi szkoły lub Szkolnemu Rzecznikowi Praw Dziecka/ pedagogowi
szkolnemu.
W każdym przypadku istotne jest zapewnienie dziecku bezpieczeństwa i odizolowanie go od
domniemanego sprawcy.
1. Dyrektor/ psycholog lub pedagog organizuje spotkanie z opiekunami ucznia w celu
poinformowania ich o podejrzeniu.
2. Dyrektor/ psycholog lub pedagog w porozumieniu z wychowawcami i specjalistami
pracującymi
z dzieckiem sporządza opis sytuacji szkolnej i rodzinnej ucznia oraz opis zdarzenia.
3. Dyrektor/psycholog lub pedagog/ pedagog specjalny we współpracy z wychowawcą
i specjalistami pracującymi z dzieckiem sporządza plan pomocy dziecku, który zawiera
informacje dotyczące działań podjętych przez placówkę w celu zapewnienia dziecku
bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
wsparcia jakie placówka zaoferuje dziecku oraz ewentualne skierowania dziecka do
specjalistycznej placówki pomocy dziecku.
4. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez Dyrektora/ pedagoga/psychologa/
pedagoga specjalnego opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
5. W przypadku powiadomienia o podejrzeniu innych instytucji Dyrektor/ pedagog/
psycholog/pedagog specjalny informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia
podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd
rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego –
procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i
skorelowanej z nim interwencji).
6. Po poinformowaniu opiekunów przez Dyrektora/ pedagoga/psychologa/pedagoga
specjalnego – zgodnie z punktem poprzedzającym – Dyrektor szkoły składa zawiadomienie o
podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do
Sądu Rejonowego, Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie lub przesyła formularz „Niebieska
Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
7. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie
poprzedzającym.
8. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to
nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
9. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik do
niniejszych Standardów. Karta jest przechowywana w teczce ucznia a jej kopia umieszczona
w odrębnej dokumentacji dotyczącej Standardów Ochrony Małoletnich.
VI.
ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH ORAZ WIZERUNKU DZIECI W PLACÓWCE
Ochrona wizerunku dziecka
Pracownicy Szkoły uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych,
zapewniają ochronę wizerunku ucznia.
1. Pracownikowi Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania
wizerunku ucznia (tj. filmowanie, fotografowanie) na terenie Szkoły bez pisemnej zgody
opiekuna małoletniego.
2. W celu uzyskania zgody opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku ucznia, pracownik
Szkoły może skontaktować się z opiekunem małoletniego i ustalić procedurę uzyskania zgody.
3. Niedopuszczalne jest podawanie danych osobowych ucznia i opiekuna małoletniego
wszelkim osobom poza instytucjami do tego uprawnionym.
4. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie,
krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie
jest wymagana.
5. Upublicznienie przez pracownika Szkoły wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek
formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna ucznia.
6. Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy ucznia oraz opiekuna poinformować o
tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie
wykorzystywany.
7. Przechowywanie materiałów zawierające wizerunek dzieci odbywa się w sposób zgodny
z prawe i bezpieczny dla dzieci:
• nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na
klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w
folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez placówkę.
Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa
o archiwizacji i/lub okres ustalony przez placówkę w polityce ochrony danych osobowych,
• nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na
nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe
i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive),
• nie wyrażamy zgody na używanie przez pracowników osobistych urządzeń rejestrujących
(tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków
dzieci,
• jedynym sprzętem, którego używamy jako instytucja, są urządzenia rejestrujące należące
do placówki.
Ochrona Danych Osobowych
Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dna
10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób
fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego
przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o
ochronie danych):
1. Pracownik Szkoły ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które
przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed
nieuprawnionym dostępem.
2. Dane osobowe ucznia są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na
podstawie odrębnych przepisów.
3. Pracownik Szkoły jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych ucznia
i udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.
4. Pracownik Szkoły może wykorzystać informacje o uczniu w celach szkoleniowych lub
edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób
uniemożliwiający identyfikację ucznia.
5. Pracownik Szkoły nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani o
jego opiekunie.
6. Pracownik Szkoły, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z
opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych
przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik Szkoły podaje
przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna małoletniego.
7. Pracownik Szkoły nie kontaktuje przedstawicieli mediów z małoletnim, nie wypowiada się
w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna. Zakaz
ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik Szkoły jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie
jest w żaden sposób utrwalana.
8. W celu realizacji materiału medialnego dyrekcja może podjąć decyzję o udostępnieniu
wybranych pomieszczeń placówki dla potrzeb nagrania. Dyrekcja podejmując taką decyzję
poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie
przebywających na terenie placówki dzieci.
VII.
ZASADY KORZYSTANIA Z BEZPIECZNEGO INTERNETU I MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH
1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z Internetu tylko w czasie zajęć lekcyjnych,
które tego wymagają (np. lekcje informatyki, lekcje z wykorzystaniem technologii TIK).
Uczniowie w szkole mają ograniczony dostęp do korzystania z telefonów komórkowych .
2. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika Szkoły, ma on obowiązek
informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik
Szkoły czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez uczniów podczas
zajęć.
3. W ramach godzin wychowawczych przeprowadza się z uczniami warsztaty dotyczące
bezpiecznego korzystania z Internetu (przynajmniej raz w roku szkolnym).
VIII.
ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI
OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU SZKOŁY DO STOSOWANIA
STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
1. Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lat.
2. Dyrektor Szkoły wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich.
3. Osoba wyznaczona przez Dyrektora Szkoły monitoruje realizację Standardów, reaguje na
ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach prowadząc równocześnie rejestr
zgłoszeń i proponowanych zmian.
4. Osoba odpowiedzialna za realizację Standardu zobowiązana jest do przeprowadzania
wśród pracowników Szkoły (przynajmniej raz w roku) ankiety.
5. Po przeprowadzonej ankiecie, osoba odpowiedzialna opracowuje wypełnione ankiety oraz
sporządza z nich raport, który przedstawia Dyrektorowi Szkoły.
6. W ankiecie pracownicy Szkoły mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać
naruszenia Standardów w Szkole.
7. W razie konieczności osoba odpowiedzialna opracowuje zmiany w obowiązującym
Standardzie i daje je do zatwierdzenia Dyrektorowi Szkoły.
8. Dyrektor wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Szkoły
nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich.
IX.
MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
1. Osobą odpowiedzialną za koordynowanie realizacji niniejszych Standardów Ochrony
Małoletnich przed krzywdzeniem jest pedagog szkolny . W klasach 1-3 we współpracę
zaangażowani również będą wychowawcy klas.
2. Osoba, o której mowa w ust. 1 jest odpowiedzialna za koordynowanie realizacji
Standardów i za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian
w Standardach Ochrony Małoletnich.
X.
ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICÓM I UCZNIOM STANDARDÓW DO
ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA
1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem Szkoły ogólnodostępnym
dla personelu Szkoły, uczniów oraz ich opiekunów.
2. Dokument opublikowany jest na stronie internetowej Szkoły, , bibliotece szkolnej , pokoju
nauczycielskim oraz na tablicy ogłoszeniowej.
3. Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu z rodzicami po jego uchwaleniu lub po
wprowadzonych zmianach .
4. Nauczyciel daje opiekunowi do podpisania oświadczenie, że zapoznał się ze Standardami.
Opiekun w oświadczeniu może zaproponować swoje sugestie. Jeśli takie się pojawią,
nauczyciel przekazuje je osobie odpowiedzialnej za realizację Standardu.
5. Nauczyciele, wychowawcy na lekcji wychowawczej mają obowiązek zapoznania uczniów ze
Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby uczniowie mogli go zrozumieć
niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.
XI.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Szkoły, uczniów i ich
opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub
poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie
internetowej, jak również poinformowanie rodziców uczniów za pośrednictwem dziennika
elektronicznego.
Stwarzamy warunki do rozwijania zainteresowań i talentów. Uczniowie mogą uczestniczyć w zajęciach pozalekcyjnych – w licznych kołach i sekcjach, m.in. koło teatralne, młodych fizyków, sekcja taneczna i pływacka. Dbamy, aby nasi podopieczni osiągali coraz lepsze wyniki i rozwijali aspiracje życiowe. Planujemy wycieczki tematycznie związane z programem nauczania, bogate w walory edukacyjno-rozrywkowe. Celem integrowania szkolnej społeczności organizujemy zabawy taneczne, a dla uczniów i ich rodzin - imprezy plenerowe.
Tworzymy klimat szkoły przyjaznej, ukierunkowanej na indywidualny rozwój każdego ucznia. Naszym celem jest edukacja pozostawiająca trwały ślad i widoczne rezultaty w dalszej przyszłości młodego człowieka...
Edukacja jest tym, co pozostaje wówczas, gdy to, co wyuczone, zostało zapomniane.
- Burrhus F. Skinner